Jouw website op de eerste pagina in Google
Hoe wij dat voor jou realiseren
Zoekmachine optimalisatie op maat
Hoe de juiste bezoekers jouw website vinden
Professionele SEO op maat gesneden
Het algoritme van google mbt welke website hoger scoort in haar index is een complex proces. Naast de complexiteit is dit ook dynamisch. Dit betekend dat het van jaar tot jaar zal verschillen de nadruk op gelegd wordt voor een hogere indexering op Google.
Hieronder zetten we de belangrijkste SEO-factoren voor je op een rijtje:
On-page SEO (Technische SEO)
Mobile first index
Aangezien ongeveer 2/3 van het internet bezocht wordt door mobiele apparaten, wordt de mobiele versie van je website altijd als eerste geïndexeerd. Hierom is het erg belangrijk dat je mobiele versie goed te lezen is, makkelijk te gebruiken is, snel laadt en geen fouten bevat.
Snelheid
Meer dan 50% van je bezoekers haken af wanneer je website niet binnen 2 seconden geladen is. Het is hierom enorm belangrijk dat je website niet te zwaar is. Daarnaast moet je website goed bruikbaar zijn op mobiel internet. Dus het automatisch afspelen van video’s e.d. is vaak geen goed idee.
Code
Google verwacht (net zoals je bezoekers) dat er geen fouten op je website staan en dat de website exact zo funtioneerd als dat het er uit ziet. Klinkt een gebruiker op een link die niet correct werkt dan is dit zowel voor de gebruiker als de zoekmachine een indicatie dat je website niet op orde is.
Interne verlinking
Ook wel “link juice” genoemd. Een duidelijke interne verlinking is voor Google belangrijk om te begrijpen wat de hiërarchie van pagina’s op jouw website is. Wanneer Google dit goed begrijpt weet zij ook welke pagina’s belangrijker horen te zijn in de organische zoekresultaten.
Crawlebility
Zoekmachines maken gebruik van crawlers (ook wel bots of spiders genoemd) om jouw website te inventariseren en indexeren. Iedere website krijgt een budget toegewezen voor deze crawlers. Het is dus erg belangrijk dat de bots soepel door je website heen kunnen zodat met het toegewezen budget zoveel mogelijk bekeken kan worden.
Relevantie
Google ziet nav de gebruikers op je website, hoe relevant je bent. Dit wordt gemeten obv hoe lang een bezoeker op je pagina is en hoeveel interacties zij maakt. Voorbeelden van interactie zijn: het kopen van een product, het klikken op een andere pagina, een video bekijken, een formulier invullen, etc.
Content
Uiteraard is de content onzettend belangrijk! De meest belangrijke pijlers zijn:
Zoekwoorden
De zoekwoorden of zoektermen die mensen waarop mensen zoeken moeten terug te vinden zijn op je pagina. Het is hierbij belangrijk dat er geen gebruik gemaakt wordt van “keyword stuffing” zodat je teksten natuurlijk blijven en soepel te lezen zijn.
Meta-headers en omschrijvingen
Meta-headers en omschrijvingen zijn de kopregels en omschrijvingen die per pagina in de resultatenlijst van Google te zien zijn. Hierbij is het vaak belangrijk om de belangrijkste zoekwoorden te integreren en pakkende korte beschrijvingen te maken.
Afbeeldingen
Afbeeldingen horen snel te laden (niet te zwaar zijn), maar ook correcte “alt-teksten” hebben. De alt-teksten zijn corte beschrijvingen zodat de crawlers de afbeeldingen correct kunnen indexeren en categoriseren.
teksten
De tekst zelf moet uiteraard geen spellingsfouten bevatten, maar daarnaast ook geschikt zijn voor ieder publiek. De lengte van een tekst en leesbaarheid ervan, zijn belangrijke factoren voor je On-page SEO.
Headers
Kopregels geven uiteraard een snelle indicatie mbt de tekst die eronder staat. Goed gebruik van headers maakt je text makkelijk te lezen en voor een zoekmachine makkelijk te indexeren. De H1-tag (belangrijkste header), mag uitsluitend 1 keer per pagina voorkomen en behoort een relevant zoekwoord te hebben.
Gestructureerde data
Gestructurerde data, categoriseerd bepaalde informatie van de pagina. Dus als je producten verkoopt op je website is dit belangrijk kenbaar te maken. Andere voorbeelden zijn website titels, adressen, categoriën, etc.
Off-page SEO
Off-page SEO is vaak moeilijker te realiseren dan de On-page zoekmachine optimalisatie. Echter is een sterk off-page profiel een belangrijke indicator voor Google dat jij betrouwbaar en relevant bent.
Social media
Ben jij populair op social media en wordt een link naar jouw website veel gedeeld? Super! Dit is een van de balangrijkste factoren van Google om te beoordelen dat jouw pagina enorm relevant is en dat mensen jouw content interressant vinden.
Backlinks
Hoe meer andere websites naar jouw linken, hoe hoger jouw domein authoriteit (domain authority of DA) is. Een hoge DA is enorm belangrijk voor een hoge ranking in google. Hoe hoger je domain authority hoe betrouwbaarder en relevanter je er uitziet voor zoekmachines.
Local SEO
Local SEO, verteld zoekmachines waar jij relevant bent. Bij goed gebruik hiervan kun je de relevante bezoekers naar je website trekken. Voorbeeld: Een timmerman in Nijmegen zal liever klanten uit de regio aantrekken dan een goede vindbaarheid in Vlissingen.